Zorgverzekerings­wet (Zvw)

Zvw - Acute GGZ

Acute psychiatrische hulpverlening wordt geleverd in een acute situatie van een cliënt die direct (medisch) ingrijpen noodzakelijk maakt teneinde direct (of vermeend) fysiek of psychisch gevaar voor de persoon of de omgeving af te wenden, dan wel om ernstige overlast te beëindigen. De acute situatie kan het gevolg

zijn van een geestesstoornis d.w.z. een ernstige stoornis van het oordeelsvermogen, in het bijzonder, een psychotische toestand waarbij het handelen voortkomt uit hallucinaties of waanvoorstellingen, acute dreiging van suïcide of ernstige verwardheid als gevolg van een organische hersenaandoening.

Bekostiging Acute GGZ

Met ingang van 1 januari 2020 is de acute GGZ van kracht geworden. Crisiszorg vindt plaats volgens de Zorgstandaard Acute Psychiatrie (ZAP) hulpverlening (voorheen GMAP) Dit is de door zorgaanbieders afgesproken zorgstandaard voor mensen die in een psychische crisis terechtkomen. Met ingang hiervan is ook de bekostiging van de crisiszorg anders geregeld. Deze nieuwe bekostiging biedt een beter passende vergoeding voor de 24/7 beschikbaarheid van acute psychiatrische hulpverlening in bijvoorbeeld dunbevolkte gebieden.

Regioplan

Nederland is verdeeld in 28 regio's. In elke regio hebben zorgaanbieders (bijvoorbeeld GGZ-aanbieders, verslavingszorg, PAAZ, PUK, etc.) afspraken vast gelegd in een regioplan voor acute GGZ. Elke regio heeft één zorgaanbieder die budgethouder is voor de acute GGZ psychiatrische hulpverlening in de eerste drie kalenderdagen.

Deze zorgaanbieder maakt budgetafspraken met de representerende zorgverzekeraar(s) en deze afspraken komen terecht in het regioplan. Het budget is bedoeld voor zorg in de Zorgverzekeringswet. De zorg voor bijvoorbeeld jeugdigen, illegalen of onverzekerden valt er niet onder. Arkin is budgethouder voor regio Amsterdam en omgeving (regio 2). Tot deze regio behoren o.a. ook GGZ inGeest en het AUMC als crisiszorgverleners met wie Arkin het budget deelt.

Acute GGZ binnen budget

De budgethouder maakt met de representerende zorgverzekeraar(s) budgetafspraken voor de triage, beoordeling, crisisbehandeling en eventuele opname tijdens de eerste drie kalenderdagen. Van de NZa krijgt de budgethouder een individuele tariefbeschikking met het recht om specifieke prestaties te declareren: de consulten Acute GGZ binnen budget. Zo nodig krijgt de budgethouder uit het budget ook extra vergoeding voor de beschikbaarheid.

De consulten acute ggz binnen budget kennen net als de reguliere consulten een differentiatie naar tijdsranges en beroepen. Er is geen differentiatie naar setting en toeslagen zijn niet van toepassing, met als uitzondering de toeslag reistijd.

Registratieregels

De prestatie Acute ggz binnen budget is voor de crisiszorg gedurende de eerste 3 kalenderdagen. De periode waarbinnen prestaties Acute ggz binnen budget worden geleverd start op de kalenderdag waarop de eerste prestatie in dit kader wordt geregistreerd, dit is ongeacht de openingstijd. Consulten acute ggz binnen budget kunnen maximaal drie kalenderdagen achter elkaar gedeclareerd worden. Als na drie kalenderdagen de acute episode nog niet voorbij is, dan kan het producttype “Z006 (Crisisconsult)” ook na drie dagen geregistreerd worden. Dit zal aan de achterkant afleiden naar een normaal diagnostiek/behandelconsult met het label crisis, dit wordt ook wel Acute zorg buiten budget genoemd.

Als er binnen de eerste drie dagen een nieuwe beoordeling wordt uitgevoerd, blijft de lopende periode van drie dagen van kracht.

Wanneer er sprake is van een nieuwe crisis episode, dan volgt er een nieuwe crisisbeoordeling en start er een nieuwe periode crisis zorg binnen budget van maximaal 3 kalenderdagen. Er moet minimaal 1 dag zitten tussen twee periodes acute psychiatrie binnen budget.

Voor het registreren van crisis-consulten is het niet verplicht om een zorgvraagtypering of DSM classificatie vast te leggen, ook hoeft er geen consult door een regiebehandelaar geregistreerd te worden.

DSM, zorgvraagtypering en directe tijd van de regiebehandelaar zijn wel vereist bij klinische opname op de TOA gedurende de crisisperiode.

Er vindt altijd een terugkoppeling naar de huisarts plaats als cliënt gezien is voor een crisisbeoordeling.

Crisis-activiteiten

Alle beroepen die bij het openen van het ZPM-zorgtraject in de beroepentabel staan, mogen crisisactiviteiten registreren na direct contact met cliënt of zijn systeem. Alleen bij crisiszorg met opname is directe tijd van een regiebehandelaar verplicht.

Net als bij reguliere consulten moet er inhoudelijke verslaglegging worden gedaan.

Reistijd uitgevoerd binnen een crisis is een declarabele toeslag. De toeslag wordt automatisch afgeleid als deze is geregistreerd in het consult en de plaats buiten de instelling is.

Binnen het ZPM zijn er twee soorten producttypen en één deelprestatie verblijf die gebruikt kunnen worden in acute situaties:

  • Z005 – Crisisbeoordeling: Activiteit voor het beoordelen van een nieuwe crisis-situatie, dit is tevens de start van de periode acute zorg binnen budget;
  • Z006 – Crisisconsult: Activiteit(en) volgend op een crisis-beoordeling die in het teken staat van stabiliseren en diagnosticeren van een cliënt in crisis (acute zorg binnen en buiten budget);
  • Crisis met opname: Enkel op de TOA zijn er crisisbedden binnen budget, deze prestaties worden automatisch afgeleid voor de verblijfsdagen die vallen binnen de eerste drie dagen nadat een Z005 geregistreerd is. Normaliter wordt in geval van een crisisbeoordeling de Z005 door de crisisdiensten geregistreerd, indien bij uitzondering de crisisdienst niet direct betrokken is dan registreert de (ZA of weekend/avondhoofden van de) TOA de Z005.

Stroomschema crisisproces

Parallelliteit

Een ZPM Zorgtraject bevat alle zorg die de cliënt ontvangt binnen de Zvw. Als een cliënt in crisis raakt en er staat al een zorgtraject open, dan worden de crisisconsulten op het reeds openstaande traject geregistreerd. Het is niet toegestaan om een parallel traject te openen.

Indien er sprake is van parallelle zorgtoewijzingen, dan moet de behandelaar de geboden zorg registreren op de zorgtoewijzing waarop de zorg betrekking heeft. Het is toegestaan dat er op dezelfde kalenderdag een consult wordt geregistreerd op zowel de crisis- als de reguliere zorgtoewijzing, als dat in het belang van de continuïteit van de zorg is.

Informatie over crisisinterventies bij jeugdigen ga naar het hoofdstuk Jeugdwet.

Terug naar Zorgverzekeringswet
Terug naar Financiering in de zorg